« Úvod | Nové stránky »

ČJ - 23

Filmová a televizní tvorba


Vývoj kinematografie


- kinematografie se rozvíjí od 1.poloviny 19.století


- o tento vývoj se zasloužil belgický fyzik Joseph Plateau v roce 1829, kdy zjistil, že člověk vnímá sled obrázků jako ucelený pohyb (k tomu je nutné 10 obrázků za 1s)


- v roce 1895- Francouzi bratři Lumiérové se strojili kinematograf schopný promítat pohybující se obraz, uspořádali 1. produkce, na kterých pouštěli krátké filmy s přírodní tématikou, tento vynález se dostal do Ameriky, kde vše propracoval Thomas Alva Edison


- do ČR se kinematograf se kinematograf dostal brzy, v roce 1896, poprvé bylo promítáno v KV, točili se krátké filmy (anekdoty)


- rozvoj české kinematografie začíná po roce 1918, filmy byli němé, černobílé, obraz na plátně doprovázen pianistou


- ve 20. letech byl film tvořen pouze asi 4 lidmi, režisér býval kameraman a zároveň i herec


nejvýznamnějším představitelem je Karel Lamač- 1926 1.adaptace Haškova Švejka


- konec 20.let a počátek 30.let- vzniká 1. zvukové kino- Lucerna v Praze, technika k vybavení tohoto kina pocházela z Ameriky; postupně docházelo k ozvučení dalších kin


- 30.léta- tvoří se především komedie a grotesky (Charlie Chaplin, Laurel a Hardy, B.Keaton= Frigo)


             - vzniká velké studio Warner Bross a studio Barrandov (1933)


             - jednou z nejslavnějších postav této éry je Vlasta Burian, který točil filmy s Karlem Lamačem: „C.K. Polní maršálek“, „To neznáte hadimršku“, „Ducháček to zařídí


a dále pak s Martinem Fričem


             - mezi další tvůrce patří například Voskovec a Werich- „Pudr a benzín


- za 2.světové války dochází k utlumení kinematografie


filmy točí Martin Frič, Otakar Vávra- točí se komedie, vše podléhalo cenzuře, nejobsazovanějším hercem byl Vlasta Burian, který byl po válce ovlivněn z kolaborace to, že mohl hrát totiž automaticky znamenalo, že spolupracuje s nacisty, což nebyla pravda


- v roce 1945 přišlo osvobození Rudou armádou, došlo k zestátnění Barrandovských studií (dříve byla soukromá)


- roku 1948 se moci ujímají komunisté- tvorba podléhala komunistické ideologii, tvořili se komedie, historické filmy- pokud byly politicky zabarvené, byly tvrdě cenzurované, hlavní roli v nich hrál vždy komunisticky založený člověk, inteligent býval ztvárněn jako hloupý blázen, který jen škodil


kinematografie se rozvíjí ve velkém- nové osobnosti na scéně: Oldřich Nový, Adina Mandlová, Alena Vránová (pyšná princezna), Jiří Sequens, Elmar Klos


- 40.léta- režisér Otakar Vávra- točí historické filmy: „Jan Hus“, „Jan Žižka z Trocnova


                             Bořivoj Zeman- točí především pohádky: „Pyšná princezna“, „Byl jednou jeden král“, „Šíleně smutná princezna


rozvíjí se fantastický film, který se spjatý s rozvojem trikové techniky, představitelem je Karel Zeman- získal řadu ocenění i ve světě- „Cesta do pravěku“, „Baron Prášil


                       - zpracovával Julese Verna- „Vynález zkázy“, „Na kometě


- 50.léta- točí se hodně ideologicky podbarvené filmy, Bořivoj Zeman přichází z filmy: „Dovolená s Andělem“ a „Anděl na horách“- komedie po masy, ideologicky zabarvené


- 60.léta- dochází k postupnému uvolňování režimu, nastupuje nová filmařská generace


Jiří Menzel- „Ostře sledované vlaky“- tento film byl natočený na Hrabalovy motivy, získal Oskara


                   Slavnosti Sněženek“, „Postřižiny“,  Skřivánci na niti“, „Obsluhoval jsem anglického krále“- natočeno opět podle Hrabalovy předlohy


Miloš Forman- „Lásky jedné plavovlásky“, „Hoří má panenko“- ve svých filmech využívá neherce (nepoužívá studované lidi v oblasti herectví), tento film se odehrává na zábavě hasičů, znázorňuje průběh plesu- volbu královny krásy s vesnických dívek, rozkradení tomboly; proti tomuto filmu ostře vystoupili hasiči, tvrdili, že se takhle nechovají


                    - v 70. letech emigroval do USA, kde žije dodnes a pokračuje v natáčení dalších filmů: „Ragtime“, „Amadeus“- film získal Oskara za kostýmy, které tvořil Teodor Pištěk; autor muzikálu „Hair


                    - v 80. a 90. letech- „Lid vs. Larry Flint“- biografický film o vydavateli pornočasopisu, který byl postřelen


                                                   Muž na Měsíci“- biografický film komika, kde si hlavní roli zahrál Jim Carrey


                                                   Gójovy přízraky


František Vláčil- specializoval se na adaptace děl Vladislava Vančury- „Markéta Lazarová


Juraj Herz- „Dáma na kolejích“- hlavní roli si zahrála Jiřina Bohdalová


                   Starci na chmelu


                   Spalovač mrtvol“- natočeno podle předlohy Ladislava Fukse


Věra Chytilová- točila především společensky zaměřené filmy, kritizovala negativní jevy ve společnosti: „Hra o jablko“, „Kopretiny“- filmový experiment, „Panelstory“- zachycuje život v paneláku a na sídlišti, „Pasti, pasti, pastičky“, „Dědictví, aneb kurvahošigutentag“, „Kopytem sem, kopytem tam“- 1.film, který se věnoval problematice AIDS, zaangažovala herce z divadla Sklep (viz M.Šteindler), film zachycoval život lidí, kdy se jeden člověk nakazil od své přítelkyně virem HIV


- 70.léta- nejoblíbenějším žánrem byla filmová komedie, režiséři:


Václav Vorlíček- spolu s Milošem Macourkem natočili: „Pane, vy jste vdova“, „Čtyři vraždy stačí, drahoušku“, „Tři oříšky pro Popelku“- pohádka, „Arabela“- pohádková seriál


                          sám zrežíroval pohádku „Pták Ohnivák


Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak- přicházejí s fiktivní postavou Járy Cimrmana


              točí filmy typu: „Kulový blesk“- o velké stěhovací akci


                                      Jáchyme, hoď ho do stroje!“, „Na samotě u lesa“, „Jára Cimrman ležící spící“, „Rozpuštěný a vypuštěný“, „Vrchní prchni


Petr Schulhof- věnoval se především televizní tvorbě, komediím


                     - „Zítra to roztočíme drahoušku“, „Já už budu hodný dědečku“, „Co je doma, to se počítá


Oldřich Lipský


Jaroslav Dietl- věnoval se především seriálové tvorbě: „Tři chlapi v chalupě“, „Žena za pultem“,“Inženýrská Odyssea“, „Nemocnice na kraji města   


Jiří Sequens- „30 příběhů majora Zemana“- natočeno na objednávku STB, seriálová řada měla zobrazit úspěchy pracujícího lidu pod vedením KSČ při budování socialismu, v hlavní roli Vladimír Brabec (známý je díl Studna- natočen podle skutečné události, týká se brutální vraždy manželů Brunových)


- 80.léta- opět doba, kdy dochází k uvolňování režimu, lidé touží především po zábavě


Zdeněk Troška- filmy pro děti (pohádky): „Bota jménem Melichar“, „O princezně Jasněnce a létajícím ševci“, „Princezna ze mlejna“, „Z pekla štěstí


                       - využívá tématiku vesnice: trilogie „Slunce, seno…“


                       - romantický film „Andělská tvář


                       - z jeho poslední tvorby známé dílo: „Kameňák


- po roce 1989 se objevují dříve zakázané filmy (tzv. trezorové filmy)


Karel Kachyňa- „Ucho“- film zachycuje nekalé praktiky STB


Otakar Vávra- „Kladivo na čarodějnice


- film se zčásti proměňuje- nefinancuje ho stát, ale producenti a sponzoři


soukromí producenti: Fero Fenič- studio FEBIO, zakladatel filmového festivalu Febiofest; humoristická tvorba- „Česká soda“- parodie na reklamy, politickou situaci


                                 Petr Vachler- produkční firma VAC, financoval 1. soukromý český film: „Tankový prapor“- natočená podle románu Josefa Škvoreckého 


další filmy, které reflektovaly porevoluční situaci: „Nahota na prodej“, „Playgirls“, „Vekslák“- nezájem diváků, přemrštěno erotikou


- 90.léta- Jan Svěrák- syn Zdeňka Svěráka, získal studentského Oskara za dokument „Ropáci“- byl to fiktivní dokument o zvířátkách jménem ropáci, kteří žijí na Mostecku ve vytěžených uhelných pánvích, dýchají pouze znečištěný vzduch, čistým se dusí


spolu s otcem pracovali na filmech: „Obecná škola“- nominováno na Oskara


                                                      Kolja“- získal Oskara


                                                      Akumulátor“, „Tmavomodrý svět“, „Vratné lahve   


Sám zrežíroval film „Jízda


                  Filip Renč- „Requiem pro panenku“- film natočený podle skutečné události, zobrazuje situaci, kdy vyhořel ústav sociální péče na Měďenci


Výchova dívek v Čechách“- film natočený podle Viewegha


Rebelové“- hudební film


věnuje se natáčení videoklipů a reklam (včetně Jana Svěráka)- natočil například videoklip „Medvídek“ pro skupinu Lucie


                   Jan Hřebejk- spolu s Petrem Janovským tvoří filmové adaptace na knihy Petra Šabacha: „Pelíšky“, „Šakalí léta“, „Musíme si pomáhat“, „Horem pádem


                   Petr Zelenka- spolu s Davidem Ondříčkem točí hry o mladých pro mladé: „Samotáři“, „Knoflíkáři“, „Jedna ruka netleská


                   Hynek Bočan- „Zdivočená země“- seriál natočený podle knižní předlohy, o válečném letci Maděrovi, který se vrátil po válce domů, kde nastupuje komunismus, dochází ke kolektivizaci majetku, osidlování českého pohraničí, objevují se politicky vykonstruované procesy- zavírání nevinných lidí, i Maděra je obviněn ve vykonstruovaném procesu, zatčen a odvezen do pracovního tábora, ze kterého se po letech vrací úplně jiný


- současná situace filmové a televizní tvorby


jak na komerčních tak i veřejnoprávních televizích se objevuje velké množství nových seriálů, které mají za úkol lidi bavit


Prima- Rodinná pouta= Velmi křehké vztahy, Letiště


Nova- Ordinace v růžové zahradě  


ČT1- Místo nahoře


 


Animovaný film


- ve světě: Walt Disney- přichází s postavičkami jako je Kačer Donald, Mickey Mouse


- u nás: vzniká nové studio Bratři v triku, u jeho zrodu stál Jiří Trnka- animace loutek, vznikaly pohádky typu: „Špalíček“, „Staré pověsti české“, „Princ Bajaja


Hermína Týrlová- ke tvorbě pohádek využívala věci denní potřeby, které animovala (oživovala)- „Z deníku kocoura Modroočka


Karel Zeman- používal kombinaci hraného a animovaného filmu: „Cesta do pravěku


Jan Švankmajer- 60.léta, kombinoval hranou a animovanou formu, pohádky: „Otesánek“, „Lekce Causy“, „Návštěvníci


Adolf Born- večerníčky: „Mach a Šebestová“, dále: „Robinson Crusoe


- současnost: Radek Pilař- „Rumcajs


                     Jiří Šalamoun- „Maxipes Fík


                     Vladimír Jiránek- „Bob a Bobek“, „Pat a Mat


                     Zdeněk Smetana- „Křemílek a Vochomůrka“, „Štaflík a Špagetka“, „Rákosníček“, „Malá čarodějnice


                     Zdeněk Miler- „Krteček


                     Bedřich Pojar- „Pane pojďte si hrát


česká animovaná tvorba patří mezi nejkvalitnější animovanou uměleckou tvorbu na světě  


              



Chceš být informován/a o novinkách z mého blogu? Přidej se k mé FanPage na FaceBooku.

20.12.2008 21:04:37 | Autor: Tom Lery | stálý odkaz

Komentáře

0 komentářů:

přidat komentář
<< úvod